top of page

Om

Feldenkrais-Metoden®

_DSC1766-9.jpg

Feldenkrais-Metoden er en somatisk tilgang, der kort sagt går ud på at stemme vores primære instrument - os selv. Det sker ved guidet opmærksomhed, så vi blandt meget andet lærer at lytte bedre til os selv og fin-stemme motorikken. Tilgangen er særdeles blid, og skaber nye forbindelser i nervesystemet frem for at belaste muskler. Med andre ord, drejer metoden sig ikke om hvad vi gør, men hvordan vi gør det. Altså en energi-økonomisk optimering af biomekanikken.

 

Hvad betyder det at “stemme dit primære instrument - dig selv”?

 

Børn nyder en stor mental og fysisk frihed. Helt naturligt udforsker de sig selv og verden, og går på opdagelse i bevægelsens muligheder uden noget forudindtagede ideer om, hvad der er rigtigt eller forkert. Det er en helt naturlig måde at være på - og den nyeste forskning omhandlende neuroplasticitet (Norman Doidge) tyder på, at denne frie tilstand er ideel for læring.

I løbet af livet kan trauma (fysisk og psykisk), ulykker, stress osv. begrænse vores mulighed for at udleve vores fulde potentiale og dermed vores selvbillede. Det kan vi heldigvis gøre noget ved.

 

Feldenkraismetoden arbejder med at styrke vores selvbillede gennem vores neuromuskulære forbindelser. Det vil sige, at vi udvider spektret af bevægelsesmuligheder og derved muliggør det at slippe gamle vaner og spændinger - alt sammen ved at forbedre sin opmærksomhed af sig selv. 

Vi vil med øget bevidsthed på os selv være i stand til at regulere os selv bedre. For at nævne et par fordele vil et bedre selvbillede f.eks. være at kunne mærke en forbedring i holdning, balance, mindre smerte og en general følelse af velvære. Sundheden både i sind og krop hænger uløseligt sammen.

 

Denne tilgang vil give dig mulighed for at (gen)opdage dit fulde potentiale med den samme glæde og lethed som du oplevede som baby. Din forøgede opmærksomhed vil forbedre dit selvbillede, og jo klarere dit selvbillede er, desto mere vil du nyde den subtile følelse af at mestre stemningen af dit primære instrument - dig selv.

Eneundervisning, også kaldet FI, hvor du udvider dine bevægelsesmøstre ledt af mine hænder på en blid måde. En særdeles behagelig oplevelse, der giver ro, mere fleksibilitet og styrke - men uden anstrengelse.

Gruppeundervisning, også kaldet ATM, hvor I bliver  guidet igennem nøje udvalgte bevægelser af mig, der udvider jeres bevægelsesmønstre og skærper jeres opmærksomhed. Igen en særdeles behagelig oplevelse, der giver ro, fleksibilitet og styrke - men uden anstrengelse.

Gruppeundervisning til firmaer. I mine workshops tilbyder jeg en kombination af FI og ATM med specifikke temaer skræddersyet til deltagerne. F.eks. "Holdning og åndedræt", "Stemmepleje" eller "Bo bedre i din egen krop". 

_DSC1671-6 (2).jpg

Hvad er Functional Integration? 

Man kunne kalde det eneundervisning i sig selv, hvor der altid bliver taget udgangspunkt elevens ønske, intention og behov. Den blide og respektfulde tilgang til elevens individuelle evner, kvaliteter og integritet skaber en tryg omgivelse for læring. Selve læringsprocessen bliver udført med elevens komfort og stigende læringskurve i centrum. Derfor er hver FI session skræddersyet til elevens tilstand i øjeblikket. Eleven lærer at reorganisere sine bevægelser på nye og mere effektive måder og oplever mere komfort, behagelighed og lettere bevægelser.​


Det praktiske

Du kommer som du er i hverdagstøj, som du kan bevæge dig i. En FI bliver indledt med en kort samtale, hvor jeg lytter til dine ønsker. På baggrund af dem udforsker og beriger vi sammen dine bevægelsesmønstre – hands on. Det foregår for det meste i nonverbalt for at du kan skærpe din opmærksomhed på dig selv. Typisk ligger du behageligt på et massagebord, men undervisningen kan også foregå siddende eller stående. For at gøre nogle bevægelser endnu lettere og behageligere har jeg diverse støttepuder og ”rollers”, som støtter dig efter behov. Sessionen rundes af med en kort samtale. For at integrere virkningen af sessionen bedst muligt, anbefaler jeg, at du efter sessionen giver dig tid til at lytte til den nye måde du bor i egen krop på. Hellere giv dig tid til at spadsere en tur efterfølgende og mærke hvordan f.eks. du er roligere, din vejrtrækning er lettere og dybere og hvordan du føler dig mere ”grounded”, end at du skynder dig videre.

Manden bag metoden

Moshe Feldenkrais, D.Sc.

IFF_Moshe_Feldenkrais_circa_1957_1_l-1030x1030.jpg

© International Feldenkrais® Federation Archive

Feldenkrais-metoden er udviklet af Dr. Moshe Feldenkrais (1904-1984).

Moshe Feldenkrais var en ingeniør, fysiker, opfinder, judo-mester og undersøgte menneskelig udvikling. Han studerede på Sorbonne og arbejdede i Joliot Curie-laboratoriet i Paris i 1930’erne. Hans store interesse i kampkunst bragte ham i tæt kontakt med Professor Kano (ham der opfandt judo). Dr. Feldenkrais blev en af de første europæere til at modtage det sorte bælte i judo.

Under Anden Verdenskrig flygtede han til England, hvor han forskede i undervandsbomber for flåden. Udsigten til en usikker knæoperation fik ham i slutningen af 1940’erne til at udvikle sin metode, går ud på forholdet mellem bevidsthed og bevægelse. I 1950’erne flyttede Dr. Feldenkrais til Tel Aviv, hvor han levede og arbejdede til sin død i 1984.

I udviklingen af sin metode studerede Dr. Feldenkrais blandt andet anatomi, fysiologi, barnets udvikling, biomekanik, evolution, musik, psykologi, en lang række østlige bevidstheds-metoder og andre somatiske metoder.

Dr. Feldenkrais har skrevet en række bøger om bevægelse, læring, bevidsthed og somatisk oplevelse. Han har undervist i mange lande i Europa og i Israel i 1960’erne og 1970’erne og i Nordamerika i 1970’erne og 1980’erne.

I løbet af sit liv arbejdede han med et enormt bredt udsnit af mennesker med vidt forskellige læringsudfordringer – fra børn med Cerebral Parese til verdensstjerner som f.eks. violinisten Yehudi Menuhin. I en længere årrække arbejdede han med Peter Brook og hans ”Théâtre Bouffes du Nord”.

Effektiviteten, vitaliteten og præcisionen i Dr. Feldenkrais arbejde har vist sig uvurderlig i vidt forskellige områder indenfor scenekunst, neurovidenskab, psykologi, sport og genoptræning.

© International Feldenkrais® Federation Archive

Hvad er Awareness Through Movement?

Gruppeundervisningen bliver oversat kaldt “bevidsthed gennem bevægelse”. Principperne er de samme som i en FI, dog er instruktionerne fra Feldenkrais-underviserens side verbale. Undervisningen minder lidt om Tai Chi eller blid yoga. ATM sessioner gør brug af langsomme bevægelser udført med blid opmærksomhed for at opnå en stærk effekt af at blive styrket, mere fleksibel og en holistisk integration af krop og sind. Det unikke ved Feldenkrais-Metoden® i forhold til andre somatiske metoder er, at sessionerne, ved at udvide bevægelsesmønstrene og bryde vaner, forbedrer selvregulering, hvilket har en dyb effekt, også på hverdagens funktionelle bevægelser; f.eks. vejrtrækning, holding, måden at gå på, sidde, danse, synge, spille et instrument, elske osv.

​Det praktiske

En session tager typisk en lille time. For det meste foregår den liggende i forskellige behagelige positioner på et støttende underlag, men den kan også foregå stående, gående eller siddende. Jeg guider dig gennem en sekvens af bevægelser og vil altid opmuntre dig til at bevæge dig med blid opmærksomhed indenfor hvad du finder komfortabelt (sådan lærer nervesystemet bedst). Sessionen startes og afrundes typisk med en guidet scanning af kroppen.

 

Du kan blive opmærksom på uforventede og interessante forbindelser i dine bevægelser. Når din opmærksom er skærpet på at forbedre selve kvaliteten af dine bevægelser, kan du give slip på unødvendige spændinger og reorganisere dig selv. Elever er tit overrasket over hvor hurtigt og tydeligt forbedringer finder sted, når de neuromuskulære mønstre bliver udvidet i en ATM!

bottom of page